Talán nem lesz meglepő, hogy mai válaszom, szinte az előző cikkben feltett kérdésre adott válaszommal megegyező tartalmat fog hordozni. A helyzetet azonban árnyalni szükséges.
3. Miért a szülővel közölte csupán a fenti tényt?
Ha abból a felvetésből indulunk ki, hogy a
tanító felül- és/vagy kívülállóként éli meg szerepét,
helyzetét, akkor nem kell csodálkoznunk, hogy a szülőt gyerekként
- és/vagy idiótaként – kezelve igyekszik igazolni a szülő
előtt tetteit, vagy esetünkben mulasztását. Miért vagyok benne
biztos, hogy mulasztott? Nos, ez a későbbiekben világosan ki fog
derülni, de ne siessünk annyira előre!
Előfordulhat, hogy a tanító partnernek tekinti
a szülőt, de esetünkben erről szó sincs. A partnerség
kölcsönös, feltételez egyfajta tiszteletet, figyelmet,
megbecsülést és sorsközösséget. Itt erről nem beszélhetünk.
Itt nem leültek megbeszélni, hogy mik a felmerült problémák és
milyen módszerekkel lehetne azokat orvosolni, hanem „bepanaszolták”
a gyereket az anyja, apja előtt, mintha az valamiféle bűnt
követett volna el azzal, hogy idő előtt nem írt a tanítónak
tetsző módon.
forrás:bien.hu
Belegondoltak már abba, hogy
a tanító szubjektuma micsoda
kauzális folyamatot von maga után!?
Neki nem tetszik valami –
esetünkben egy írás – és ezért az ízléséhez kell igazodnia
egy – vagy több – családnak. Egyetlen objektív mutató sem
került szóba, nem vetődött fel. A szépség pedig roppant relatív
fogalom, amit mindenki más és más tartalommal tölt ki.
Ha például azzal jellemezte volna a kislány
írását, hogy többször kiszalad a vonalak közül, vagy
túlságosan rányomja a ceruzát – lásd első írásom – akkor
az már képezhette volna diskurzus tárgyát. De egy távozóban
odalökött „Nem tetszik, ahogy a lányod ír. Egészen egyszerűen
csúnya.” mindent szolgál, csak a gyermek érdekeit nem.
Ebben a játszmában, a magabiztosság talaját
lábával tapogató tanító igyekezett minden felelősséget – és
plusz feladatot – áthárítani valaki másra, mert szemmel
láthatólag sem ötlete, sem kedve, sem ereje nem volt ahhoz, hogy
tanult hivatása elemi fogásaival megpróbálkozva a saját
ízlésének megfelelően formálja a kislányt. Nem lett volna az
sem örömtelibb, ha sikerrel jár és „gyárt” egy „beszélő
szerszámot”, aki saját magára emlékezteti. „Ilyenből” van
éppen elég.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése